PROJECT Automated Train

Future train, all aboard! Automated Train, Deutsche Bahn’s vision for automated rail travel, is gaining speed. Siemens Mobility and S-Bahn Stuttgart are providing two test trains that will roll autonomously from the depot to the platform – a novelty in terms of mobility.

Intelligent systems such as environment recognition and accident avoidance will be essential to their success. They will act as the eyes and the brain of the train. In order for these systems to work in trains from different manufacturers, a central manufacturer-independent runtime environment is needed – the so-called Safe On-board High-performance Platform (SOHP). This is where Codewerk comes in.

MBPLE4MOBILITY PROJECT

The automation of rail transport is of great importance for the mobility of the future. This requires mastering a wide range of variants in the development process. The aim of the project is to combine the approaches of model-based systems engineering (MBSE) with product line engineering (PLE) to create model-based product line engineering (MBPLE). It also aims to apply and test MBPLE in development processes for automatic train operation (ATO) systems.

PROJEKT Factory-X

Der Data Act der EU verlangt: Her mit den Daten! Unternehmen müssen ihre Betriebsdaten untereinander teilen, um eine Industrie zu schmieden, die stärker, grüner und wettbewerbsfähiger ist. The aim is a networked industry that is more resilient, sustainable and competitive. With Factory-X, Siemens and SAP are developing a central platform for the German mechanical and electrical engineering industry. This requires one thing above all: uniform standards.

PROJEKT connecta

PROJEKT CONNECTA: NÄCHSTE GENERATION DER ZUGSTEUERUNG

PROJEKT connecta CONtributing to Shift2Rail’s NExt generation of high Capable and 
safe TCMS PhAse 2 3 Phase 2 Projektlaufzeit10/2018 – 07/2021 Phase 2 Gesamt-Projektvolumen9.687.622 € Phase 3 Projektlaufzeit12/2020 – 09/2023 Phase 3 Gesamt-Projektvolumen8.973.662 € VerbundkoordinatorCAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A.) FördergeberEuropean Union Projektziel Im EU-Projekt CONNECTA soll durch eine komplett neue Architektur des Zugsteuerungs- […]

PROJEKT ASTRID

PROJEKT ASTRID Autonome Straßenbahn im Depot Projektlaufzeit10/2019 – 12/2022 Gesamt-Projektvolumen4.306.640 € VerbundkoordinatorSiemens Mobility GmbH FördergeberBundesministerium für Digitales und Verkehr (BMDV) Projektziel In diesem vom BMDV geförderten Projekt soll die Vollautomatisierung eines Straßenbahndepots konzipiert werden, basierend auf einer automatisch fahrenden Tram und einem digitalen Betriebshof. Am Beispiel des Verkehrsbetriebs Potsdam (ViP) wird die technische Machbarkeit prototypisch […]